صفحه رسمی مهدی عبدی ( Mehdi Abdi )

مرتبط با گردشگری

جهانگردی با مهدی عبدی Travel With Mehdi Abdi

َAuthor نویسنده

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

..

 

 

 

 

 

..

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۸ ، ۱۴:۴۱
مهدی عبدی

پاریس دوستت دارم

پرسه در پاریس : قبل از غروب

فرانسه از آن کشورهایی است که هر کس دلیلی  برای سفر به این کشور دارد ، تاریخ ،  ادبیات ، ورزش ، سینما و ...

برنامه سفرم را جوری چیده بودم که از آمستردام در هلند به پاریس بروم و از پاریس به رم و با ایتالیا به سفر یک ماهه ام  در اروپا خاتمه دهم .

ساعت 10 صبح آمستردام را به مقصد پاریس ترک کردم ، قطارسریع السیر بهترین راه بود و فاصله 550 کیلومتری این دو شهر را در 3:41 دقیقه طی میکرد .راس ساعت  1:41 به پاریس رسیدم ، کنجکاو بودم بدانم فرنگی که خواهم دید ، چقدر با فرنگی که فقط از آن شنیده بودم و در فیلم ها دیده بودم  تفاوت دارد آیا من هم شیفته پاریس میشوم یا ...؟ سوال های زیادی بود که باید در مدت اقامت 4 روزه ام در پاریس به جواب آنها میرسیدم .

پاریس جایی بود که بدون اینکه دیده باشم ، می‌شناختمش پس نوبت آن شده بود که من هم  تانگویی  در سرزمین ناپلیون داشته باشم ، در کافه های پاریس با ژول ورن و دوما و همینگوی سر یک میز بنشینم و از دوران کودکی ای که ، با داستانهایشان برایم ساختند بگویم با امیلی شهر را کشف کنم ، نیمه شب  پاریسی ام را با نیکول کیدمن در  مولن روژ باشم  ، برای کشف راز داوینچی ساعت ها در لوور پرسه بزنم ، ناقوس های نوتردام را با کازیمو به صدا در آورم و در آخر  با صادق هدایت در پرلاشز ملاقاتی داشته باشم  ، زمان زیادی برای دیدن سمبل شهر انتظار کشیده بودم ولی با خودم پیمان بسته بودم ایفل را در انتظار بگذارم قرار نبود اولین جایی باشد که میبینم  .

حالا در خاک شش‌ضلعی فرانسه بودم   سومین کشور بزرگ قاره اروپا (یک سوم گستره ایران). تقریبا هم جمعیت با ایران (83 میلیون ) ولی اختلاف عدد توریست هایش با ایران از زمین تا آسمان ،  تعداد توریست هایش در سال 2018 حدود   90 میلیون ( بیشتر از جمعیت کشورش) ، مسلما یکی از دلایلش این است که آنها چهارمین کشور دارنده بیشترین میراث جهانی یونسکو در جهان هستند .

ترمینال Gare du Nord یک ایستگاه قطار معمولی بود تا اینجا زیاد با کشورهای دیگر تفاوت نداشت ولی شنیدن زبان فرانسوی از بلندگوی ترمینال خبر از رسیدن به پاریس میداد .

جملاتی را که از بلند گوی ایستگاه می شنیدم متوجه نمیشدم ولی میشد حدس زد مثل بقیه ایستگاه ها برای اعلام برنامه های قطارهاست از زبان فرانسه که  در ۲۹ کشور  زبان‌ رسمی است شاید 20 لغت میدانستم  ، زبانی که در قاره آفریقا بیشتر از خود فرانسه به آن صحبت میشود و جالب اینکه جمهوری دموکراتیک «کونگو» پرجمعیت‌ترین کشور فرانسوی زبان در جهان است نه فرانسه .  از هیاهوی صدای قطارها و مردم در ترمینال خارج شدم و با اتوبوس به محل اقامتم در منطقه 20 رفتم تا از غروب گشت در شهر رو شروع کنم .

‏در سال 1768 جغرافی‌دانان تصمیم میگیرند همه مسافت‌ها را در پاریس بر اساس موقعیت کلیسای نوتردام اندازه‌گیری کنند. در حال حاضر هم نقشه مناطق بیست گانه پاریس حلزونی شکل است  و نوتردام در مرکز این دایره حلزونی قرار گرفته.این دلیل خوبی بود که من از منطقه بیست که در آنجا سکونت داشتم به سمت مرکز پاریس بروم ، البته با پای پیاده ،  پیاده روی را از پارک Belleville parc de شروع کردم ، مرتفع ترین پارک پاریس که بر روی یک تپه 108 متری ساخته شده و از تراس 30 متری آن میشد پانورامای پاریس را دید ، پس بر فراز بلندی ایستادم و برای دقایقی پاریس را از بلندی دیدم و بعد شروع به حرکت کردم مسافت زیادی را باید پیاده میرفتم ، نقشه ، راه مستقیم را حدود 5 کیلومتر نشان میداد ولی من قرار بود نبود مستقیم به سمت نوتردام بروم با توجه به برنامه ریزی ام مسیر من شاید 8 کیلومتری میشد  ، هر چند پاریس سیستم حمل و نقلی با کیفیت عالی دارد  ولی قصد نداشتم از آن استفاده کنم ،  در روزهای بعد فرصت استفاده از سومین مترو گسترده دنیا با 214 کیلومتر را داشتم پرکاربردترین خط متروی اروپا بعد از مسکو با 14 ایستگاه و مترویی که دارای  بزرگترین ایستگاه متروی جهان (Châtelet-Les Halles) .است .

اولین نقطه توقف بعد از 2 کیلومتر میدان جمهوری (Place de la République) بود میدانی بین سه ناحیه  ۳، ۱۰ و ۱۱ پاریس ، میدانی که در مرکزش  مجسمه 9 متری ماریان (Marianne) یکی از سمبل های ملی فرانسه و نماد آزادی و صلح با یک شاخه زیتون در دست به نشانه صلح و پیروزی است .

یاد داستان نوح افتادم ، وقتی بعد از طوفان  میخواست خشکی را پیدا کند هر پرنده ای را به سویی فرستاد بعد از مدتی کبوتری سفید با یک شاخه زیتون در منقار خود بازگشت و از آن پس زیتون و کبوتر نشانه صلح شدند .

میدان جمهوری پاریس یک هم نام در تهران دارد ولی بزرگترین تفاوت بین این دو میدان از نظر من وجود ماریان است ، در ایران هیچ میدانی با تندیس یک زن مزین نمیشود ، با وجود اینکه سرزمین من زنان معروف زیادی دارد چه در افسانه ها و چه در دنیای واقعی .

بعد به سمت مرکز ژرژ پمپیدو (The Centre Pompidou ) حرکت کردم باید 1.6 کیلومتر پیاده میرفتم تا به ایستگاه توقف دوم برسم پنجمین سایت توریستی  پاریس با 3.8 میلیون بازدید کننده .

بزرگترین موزه‌ هنر مدرن جهان با ۱۷۷۰۰ متر مربع زیر‌بنا و معماری جنجال‌برانگیز که در سال ۱۹۷۷ به نام «ژرژ پمپیدو»، رییس جمهور فرانسه بنا شده بود .

ساختمان طوری طراحی شده که تمام ‌ لوله‌کشی‌ها، کانال‌های هوا، سیم‌کشی‌ها و حتی تیر‌ها و ستون‌ها در بیرون نما قرار دارند  ، منتقدانش  آن را مدرنیته‌ی اغراق‌شده و شبیه انسانی می‌دانند که دل و روده‌اش بیرون بدن قرار دارد . ولی تعداد بازدید کننده های آن در هرسال  ، نشان از این دارد که با نظر منتقدان موافق نیستند ،

اگر نمیدانستم اینجا پومپیدو است و جمعیت هنر دوست اطرافش با آن تیپ های هنری خاص نبودند شاید فکر میکردم که یک ساختمان نیمه کاره است که معمار نتوانسته ایده اش را کامل پیاده کند و رهایش کرده ، بازدید کامل از ساختمان با توجه به زمانی که داشتم مقدور نبود چرخی در اطراف آن زدم ، کافه ای پیدا کردم و نشستم ،  از گذشته های دور قهوه و هنر در کنار هم بودند پس چه جایی بهتر از اینجا برای نوشیدن اولین قهوه فرانسوی همراه با کروسان ، دو یار جدانشدنی فرانسوی که شهرتشان جهانی است ، هر چند گفته میشود کروسان اولین بار توسط اتریش ها به دنیا معرفی شد و توسط مار انتوانت به فرانسه راه پیدا کرد ، دوست داشتم زمان بیشتری را در آنجا سپری کنم ولی باید به مسیر ادامه میدادم .

 

 

 

ملاقات با گوژپشت پاریس :  بعد از غروب

 

 سومین ایستگاه توقف در فاصله 450 متری بود  برج سنت ژاک (سنت جیمز)  Saint-Jacques Tower  در منطقه 4 . برج گوتیک 52 متری که تنها باقی‌مانده کلیسای سده شانزدهمی سن-ژاک لا بوچری (سنت جیمز قصاب‌ها) بود  که در ۱۷۹۷ و طی انقلاب فرانسه ویران شده بود  ، برجی که در سال 1998 به عنوان یک قسمت  از راه سنت جیمز (  Way of St. James) در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بود . برج در محله له آل ، جایی که بزرگترین ایستگاه مترو دنیا در آن قرار داشت ، قرار گرفته بود .

در مورد کلیسای سانتیاگو د کامپوستلا قبلا خوانده بودم کلیسایی که به عنوان مقصد اصلی پیروان “راه سنت جیمز” که یک مسیر مهم زیارتی در سالهای قرون وسطی بود شناخته می شد. پیروانش از تمام اروپا و با پای پیاده به سمتش میروند و راهنمای مسیرشان صدف ها هستند و این برج سالیان سال یکه و تنها سر جایش مانده بود تا  زائران مسیر را گم نکنند .

پیروان این راه برای رسیدن به مقصدشان روزها در راه هستند ، تجربه این کار را به شکل دیگر داشتم روزها پیاده روی در دل طبیعت تا رسیدن به مقصد در باران و گرما ، وقتی هدف داشته باشی دشواری راه به چشم نمی آید ، به این فکر میکردم که تا به حال چند هزار نفر در طول این مسیر در کنار این برج در جایی که من نشسته ام ، بوده اند و شب را به صبح رسانده اند ، در آن بعد از ظهر من هم گام در مسیر سنت جیمز گذاشته بودم ولی با هدف و تفکری  متفاوت ، قبل از حرکت به سمت ایستگاه بعد در 20 متر آنطرف تر از برج مرد مسلمانی را دیدم که در گوشه ای مشغول عبادت بود ، نمیدانم چنین صحنه ای چند بار در اینجا تکرار شده بود خوش شانس بودم که  این دو منظره را در  کنار هم و در آن شرایط میدیدم   ، توقف بعد 750 متر آنطرف تر بود در جلوی ساختمان شهرداری (Hôtel de Ville ) بود .

ایستگاه پنجم ساختمان شهردای پاریس بود ، ساختمانی که به نظر من زیبایی دیگر عمارت های شهرداری اروپا را ندارد و فقط توقفی کوتاه آنجا داشتم .

به رود سن (Seine )رسیده بودم شریان اصلی زندگی در پاریس هر جا رود پر آبی باشد زندگی مفهوم دیگری دارد طول 777 کیلومتری اش با سه 7 که عدد مقدس در تمام فرهنگ هاست و شاید خوش یمنی این سه هفت است که پاریس انقدر مورد توجه توریست هاست.

 رود سن 37 پل دارد و هر کدام از این پل ها داستان تاریخی خود را دارند ،  قدیمی ترین پل (پونت نئوف که به معنای پل جدید)  است  و شاید معروف ترین آنها پل عشاق با هزاران قفل روی آن  پلی که عشاق قفل های عشقشان را روی آن میبندند و کلیدش را به رود سن به امانت می سپارند تا عشقشان جاودان بماند ولی مسیر من به ابتدای  پل  Pont d'Arcole  ختم میشد  ، روی این پل هم مثل دیگر پل های پاریس پر بود از آوازخوان هایی که سبک های مختلف موسیقی را  مینواختند و میخوانند و من فرصت نداشتم تا کنار تک تک آنها باشم و به صدایشان گوش کنم برای دیدن نوتردام اشتیاق داشتم میخواستم هر چه سریعتر به کلیسا برسم و ناقوس هایش را  به صدا در آورم و مثل کارگردان های فیلم پاریس دوستت داریم ، فریاد بزنم پاریس من هم دوستت دارم .

 هوا تاریک شده بود  و حالا پاریس داشت از شبش برای من رو نمایی میکرد و قدم زدن در پاریس داشت شکل دیگری  میگرفت  ، به ایل دولاسیته Île de la Cité  ( جزیره شهر) رسیدم یکی از دوجزیره رود سن در پاریس ، نام جزیره دوم ایل سن لویی    Île Saint-Louis است که به افتخار لویی پادشاه فرانسه به این نام خوانده میشود دو جزیره در کنار هم و از بالا به شکل کشتی بر روی آب سن هستند.

برخی باورها بر این است که  در ۵۲ سال قبل از میلاد مسیح و در دوران جنگ ها و لشگری کشی های ژولیوس سزار قوم کوچکی در این جزیره زندگی می کرده اند و چون دسترسی به این جزیره در آن زمان دشوار بوده  امنیت بالایی داشته  و سکونت در پاریس از همین جزیره آغاز شده است

 (Notre Dame Cathedral) کلیسای نوتردام

از معدود لغات فرانسه که میدانستم معنای نوتردام بود که میشد بانوی ما در اروپا کلیساهای زیادی با نام بانوی ما وجود دارد که با نام شهر از هم تفکیک میشوند . ولی اصلی ترین کلیسا ، در دل پاریس قرار داشت به روبروی کلیسا رفتم چشم در چشم 28 مجسمه بالای در ورودی و بین دو برج 69 متری ایستادم و تمام صحنه های که از قبل در خیالم با فیلم ها و داستان هایش داشتم مرور کردم ، اولین جرقه های شناخت کلیسای نتردام برای من با دیدن فیلم گوژپشت نتردام که در سال 1956 ( خیلی قبل تر از اینکه متولد شوم ) ساخته شده بود ، شکل گرفته بود ، این فیلم  اولین نسخه رنگی اقتباس شده از این رمان بود ، از آن زمان بود که میخواستم نتردام را ببینم و حالا اینجا بودم در کنار یکی از اولین کلیساهایی که به سبک گوتیگ ساخته شده بود کلیسایی که تا مدت ها بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی امروز نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه هم مقام اولی خود را از دست داده شاید بیشتر از هر کسی در دنیا این کلیسا برای ناپلئون بناپارت خاص باشد چرا که تاج گذاری اش در این کلیسا بوده

تعداد افرادی در طول 200 سال در ساخت کلیسا مشارکت داشتند مشخص نیست از کشیش ها و معماران تا مجسمه سازان و  مردمی که برای ساختش مالیات داده بودند ولی ویکتور هوگو با نوشتن کتابش در مورد نوتردام این کلیسا را برای همیشه جاودان کرد از 1911 تا امروز 7 اثر سینمایی 1 سریال و یک انیمیشن از رمان گوژپشت نتردام ساخته شده است  البته امار دقیق احتمالا بیشتر است ، در هنگام انتشار کتاب در ۱۸۳۱ کلیسای در حال تخریب بود. اما در10 سال بعد از انتشار کتاب تصمیم به بازسازی گرفته شد  و این بازسازی 23 سال طول کشید  همین امار و ارقام باعث شده سالانه بین 12 تا 13 میلیون نفر از این کلیسا بازدید داشته باشند .

شب بود و امکان بازدید از داخل کلیسا را در آن لحظه نداشتم ، در کنار شلوغی جمعیت و نمایش های اطراف کلیسا  طول و عرض 48 -130 متری اش را قدم زدم ، عکس هایم را گرفتم و در انتها ناقوس ها را به نشانه رسیدن به هدفم به صدا در آوردم و حالا نوبت برگشت به محل اقامتم  ولی این بار با مترو بود بهترین زمان برای گوش دادن به موزیک Parisian walkway    از گری مور  ، هدفون را در گوشم گذاشتم ، دکمه پلی را زدم و ...

 

 

 

 

 

....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آذر ۹۸ ، ۱۴:۳۴
مهدی عبدی