صفحه رسمی مهدی عبدی ( Mehdi Abdi )

مرتبط با گردشگری

جهانگردی با مهدی عبدی Travel With Mehdi Abdi

َAuthor نویسنده

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

کوه عظیمیه

از گذشته های دور مردم کوه ها را محل پیوند آسمان و زمین میدانسته اند ، در دنیای باستان کوه ها مقدس و  جایگاه خدایان بوده اند  . در ایران کوه ها سمبل مقاومت و آزادی بوده اند و افسانه های زیادی از کوه های ایران در ادبیات فارسی وجود دارد ، آرش کمانگیر از دماوند بالا رفت تا با پرتاب تیر مرز ایران و توران را مشخص کند ،  در شاهنامه ی فردوسی، فریدون در کوه دماوند ضحاک، را به بند می کشد. برخی کوه سبلان را محل بعثت پیامبر ایران، زرتشت، می دانند. و تخت سلیمان را به سلیمان نبی نسبت میدهند .

 

 

حدود نیمی از مساحت ایران (54%) از کوه ها پوشیده شده است و به این دلیل ایران سرزمینی کوهستانی با میانگین ارتفاع 1200 متر از سطح دریا است . ایران دارای دو رشته کوه اصلی البرز و زاگرس است و یکی از کوه های رشته کوه البرز  قله بیجی کوه ، که با نام های عظیمیه و یا کوه نور نیز شناخته میشود. بیجی در زبان محلی به معنای خشک و بدون گیاه می‌باشد.

 

 

کمتر شهری را در دنیا میتوان دید که کوهی بلند با فاصله خیلی نزدیک از مرکز شهر داشته باشد وشهر کرج یکی از این معدود شهرهای دنیاست .

 

 

این کوه با ارتفاع 2234 متر از سطح دریا چشم انداز خوبی از نقاط مختلف  شهر دارد و میتوان از نقاط مختلف شهر بیجی کوه را مشاهده کرد .با اتومبیل ازچهارراه طالقانی که شلوغترین و پرترافیک ترین نقطه کرج است ، تا پای کوه پنج دقیقه بیشتر طول نمی کشد ، این کوه از ﺟﻨﻮﺏ ﺑﻪ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﻋﻈﯿﻤﯿﻪ، ﺍﺯ ﺷﻤﺎﻝ ﺑﻪ ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ ﭘﻮﺭﮐﺎﻥ ﻭ ﺍﺯ ﻏﺮﺏ ﺑﻪ ﻗﻠﻪ ﺩﻭﺑﺮﺍﺭ با ارتفاع حدود 2400 متر منتهی میشود . مسیر  صعود این کوه از نظر درجه سختی و فنی بودن در جایگاه پایینی قرار دارد و میتوان گفت صعود به قله این کوه برای کسانی که کوه نوردی میکنند  ساده است به همین دلیل در روزهای تعطیل مشتاقان زیادی را برای  فتح قله مشاهده میکنید و تردد زیاد کوه نوردان باعث بوجود آمدن پاکوب های زیادی در مسیر شده .صعود قله حدود دو ساعت طول میکشد و از نکات قابل توجه نبود چشمه و آب در مسیر صعود است .

 

 

با همت شهردای کرج در ابتدای مسیر مجسمه  بزرگی نصب شده تا نشانه ای برای کوه نوردان باشد و در سمت چپ این مجسمه اولین مسیر صعود به شکل پلکان وجود دارد .

 

 

 

مسیر دوم با طی مسافتی کوتاه از مجسمه مشخص میشود و در میان کوه نوردان به پای زنجیر معروف است ، این دو مسیر ، مسیرهای اصلی برای صعود به قله میباشند و در امتداد مسیر هم تابلوهایی وجود دارد ، در ابتدا هر کس بسته به انرژی مسیر صعود را مشخص میکند و شاهد پراکندگی کوه نوردان خواهیم بود ولی همه کوه نوردان برای رسیدن و تجمع به نوک قله تلاش میکنند و در بالای قله دیگر از پراکندگی پایین خبری نیست . در بالای قله کانکسی وجود دارد که در روزهای تعطیل مثل مغازه ای کوچک عمل کرده و نوشیدنی و ... برای کوه نوردان مهیا میکند . تفاوت بزرگ کوه نوردی با  سایر ورزش ها این است که در کوه نوردی رقابت مفهومی ندارد تمام کوه نوردان به یکدیگر کمک میکنند تا با هم صعود کنند.در نوک قله است که لذت یک صعود را در سرما و گرما میتوان حس کرد .و با رسیدن به بلندای شهر سختی  بالا رفتن و رسیدن به قله فراموش میشود  و کسانی که لذت کوه پیمایی را دریافته اند ، از هر فرصتی برای تکرار آن استفاده میکنند.

 

 

 

.....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۶ ، ۱۸:۳۴
مهدی عبدی

مصاحبه با هفته نامه صنعت و توریسم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۶ ، ۱۸:۳۱
مهدی عبدی

مصاحبه با روزنامه پیام آشنا 

 

 

......

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۶ ، ۱۸:۲۸
مهدی عبدی