صفحه رسمی مهدی عبدی ( Mehdi Abdi )

مرتبط با گردشگری

جهانگردی با مهدی عبدی Travel With Mehdi Abdi

َAuthor نویسنده

۴ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

 برای دیدن ویدیو ها و عکس های بیشتر به صفحه اینستاگرام من مراجعه کنید 

 

http://instagram.com/mehdi.abdi1357

آشنایی با فرهنگ ناب آفریقای جنوبی

 

 

 

زندگی پنج قبیله معروف در دهکده لسدی

 

 

 

 این دهکده در فاصله حدود یک ساعت از شهر ژوهانسبورگ قرار گرفته است. به نظر من بهترین قسمت جاذبه های ژوهانسبورگ دیدن از دهکده لسدی است؛ جایی که با فرهنگ ناب آفریقای جنوبی آشنا می شوید، با گویش، لباس های محلی، سنت ها و معماری سازه های آفریقایی .

 

 

این دهکده داستان زندگی پنج قبیله معروف آفریقای جنوبی را برای شما بازگو می کند؛ قبیله های خوزاXhosa ، اندبله Ndebele ، پدیPedi ، بسوتوBasotho  ، زولو Zulu.

 

 

هر قبلیه لباس مخصوص، گویش مخصوص و رقص مخصوص به خودش را دارد. ولی وجه اشتراکشان در ازدواج است. برای ازدواج داماد در ازای عروس به خانواده دختر گاو می دهد و فقط تعداد گاوها در قبایل فرق دارد  و در میان قبایل مثلی هست که می گوید: «گاو بیشتر، زن بیشتر؛ زن بیشتر، دردسر بیشتر

 

 

بین این قبیله ها، زولوها از همه معروف تر هستند که به پادشاهی شاکا؛ امپراطوری معروف زولوها را تاسیس کردند و افتخار پیروزی در جنگ با انگلیسی ها را داشتند .

 

 

لسدی در زبان مردمان بومی به معنای «نور» است. با ورود اتوبوس توریست ها  به دهکده، فردی که مسئولیت دیده‌بانی را بر عهده دارد با نوعی آوا بقیه را خبر می‌کند. اهالی دهکده با آواز و رقص‌های سنتی خود به استقبال بازدیدکنندگان می‌آیند و اگر شما هم تمایل داشتید می توانید با اهالی رقصی داشته باشید.

 

 

بعد از مراسم استقبال، بازدید کننده ها به سالن اصلی هدایت می شوند تا اطلاعاتی راجع به دهکده و قبایل به آن ها داده شود و بعد رقص قبیله ها آغاز می شود.  در نگاه اول رقص قبیله ها شاید فقط برای سرگرمی باشد ولی در حالت های مختلف داستان هایی از روبرو شدن با حیوانات مختلف، جنگ با دشمنان و آداب خاص است.

 

 

بعد از آن نوبت به بازدید از قبیله ها می رسد. محل زندگی قبایل در محوطه به صورت نمادین ساخته شده است. با ورود به هر دهکده، راهنمایی که همراه گروه است به شما احوال پرسی به زبان محلی قبیله را می گوید و شما باید با دیده بان قبیله با زبان محلی احوال پرسی کنید و اجازه ورود بگیرید و بعد، توضیحات کامل در مورد نحوه پوشش، اسکان، گویش و داستان های هر قبیله.

 

 

 

 

 

 این کار برای هر پنج قبیله تکرار می شود. اینجاست که نظرمان نسبت به  قبیله های آفریقا  که در تمام فیلم ها و داستان هایی که قبلا دیده ایم و خوانده ایم عوض می شود. در مورد آن ها همیشه فکر می کردیم بدوی هستند ولی بعد از این داستان ها متوجه می شویم چه داستان های شنیدنی در مورد آن ها وجود دارد.

 

 

 

 به شخصه ارتباط صمیمی با چند تن از اهالی برقرار کردم و جالب است بدانید این افراد نماینده قبایل خود هستند ولی در دنیای مدرن زندگی می کنند. اینستاگرام و فیس بوک یکی از این افراد را گرفتم و امیدوارم روزی به صورت واقعی در میان این قبایل چند روزی را سپری کنم.

 

 

 

 

.....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۶ ، ۱۴:۱۷
مهدی عبدی

روزنامه پیام آشنا

میوه ای به نام دوریان 



.....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۶ ، ۱۳:۵۹
مهدی عبدی

پیش از سفر خواب میبینم کجا رفته ام 

 

حتما تا به حال سفرنامه خونده اید یا خاطرات سفر خیلی ها را شنیده اید ، این بار می خواهم از اتفاقات سفر برایتان بگویم. گاهی در سفر هایم با  اتفاقاتی روبرو می شوم که شاید بشود گفت خیلی خاص هستند ، تقریبا اولین چالش جدی جهانگردی من از چهار  سال پیش شروع شد،هر چند الان ده سالی می شودکه جهانگردی میکنم.  خوب یادم است وقتی میخواستم برنامه سفر مالزی و سنگاپور را به صورت کوله به دوشی بچینم کلی تحقیق کردم ، کلی نظر منفی شنیدم و خیلی چیزهای دیگر ، ولی هدف من تعیین شده بود و باید سفرهام را به شکل جدی تری دنبال میکردم ،  عقیده ای برای سفر دارم. وقتی هدف سفر معلوم شده، اتفاقات خوب مثل یک پازل کنار هم قرار میگیرند این تجربه را تمام افرادی که به صورت حرفه ای سفر میکنند دارند

 

 

در این چند سال همیشه برایم اینطور بوده و حتی در سخت ترین شرایط اتفاقات خوبی برایم افتاده که شکل سفرم را تغییر داده و شاید باورش برای شما سخت باشد" در حال حاضر قسمت هایی از سفرهای آینده ام را خواب میبینم! "و اتفاقات خواب چند وقت دیگر به واقعیت تبدیل میشوند. و یا برای رفتن به سفر فقط به کشوری که دوست دارم فکر میکنم و چند وقت بعد برنامه سفر به بهترین شکل اتفاق میافتد که نمونه آن در دو سفر آخر به کشورهای آفریقای جنوبی و هندوستان کاملا برایم اتفاق افتاد.

 

 

به عنوان مثال چند ماهی به سفر به آفریقا فکر میکردم ولی هیچ نقشه ای نداشتم فقط فکرم این بود به آفریقای جنوبی سفر کنم ، سفری سه ماهه به اروپا داشتم و دقیقا یک هفته قبل از اتمام سفر در مونیخ با دوستی آشنا شدم که هر سال به آفریقا سفر میکرد و آشنایی کامل به این کشور داشت ، تصادفا درباره آفریقا حرف افتاد و از من دعوت کرد که در سفر آینده او و دوستانش به آنها در آفریقا ملحق بشم.  به جرات میتونم بگویم که خیلی از جاها در آفریقا را به عنوان اولین ایرانی با این گروه دیدم .

 

 

در همین سفر اروپا  یک شب در مجارستان خوابی دیدم ، خلاصه خواب اینطور بود ، قدم می زدم در محوطه سرسبزی بودم ، پر از درخت بعد از چند دقیقه به یک معبد چینی رسیدم و در کنار معبد چینی از خواب بیدار شدم.  خخب این یک خواب معمولی بود و دیگر به آن فکر نکردم ولی اتفاقی عجیب یک ماه بعد برام افتاد : در کشور لوکزامبورگ بودم و برنامه سفرم را طوری چیده بودم که به بروکسل در بلژیک بروم و بعد به مجارستان برگردم ، اتفاقاتی در روز آخر افتاد که مجبور شدم برنامه سفر رو تغییر بدهم مجبور بودم به فرانکفورت بروم.  فقط یک روز وقت داشتم در مورد شهر فرانکفورت تحقیق کنم و جایی برای دو شب اسکان گیر بیاورم فکر میکنم کمتر از دو ساعت طول کشید که با شخصی در فرانکفورت آشنا شدم مردی 60 ساله که گردشگر بزرگی بود تمام عمرش را سفر کرده بود و دنیایی از تجربه بود ، خوب این اتفاق خیلی خوبی بود میتوانستم از تجربیاتش حسابی استفاده کنم.

 

 

قرار بود یک  روز دو نفری شهر فرانکفورت را رکاب بزنیم صبح شروع کردیم و تا شب در شهر گشت زدیم ، شب موقع برگشتن به خانه از مسیر همیشگی بودیم ، ولی متوجه شدیم به علت تعمیرات راه اصلی از شب قبل بسته شده. مجبور شدیم مسیر را به سمت یک پارک تغییر بدهیم همینطور که در تاریکی از کنار درختان میگذشتیم معبدی چینی پدیدار شد ، خواب من داشت به واقعیت تبدیل میشد ، درختان سرسبز معبد چینی! خشکم زد و چند دقیقه مات به معبد نگاه میکردم ، عوض شدن برنامه از بلژیک به آلمان ، تعمیر جاده دقیقا یک روز قبل همه این اتفاقات افتاده بود تا من به دنیای خوابم برسم چطور میشد میان یک پارک در آلمان معبدی چینی ساخته بشود؟  بعد از این بود که این خواب ها تکرار شد .

 

 

 

 

 

 

یکی دیگر از اتفاقات عجیب در سفر به مالزی بود ، هنگام تحویل بار در فرودگاه امام خمینی بسته ای داشتم که برای تحویل به قسمت بار باید پک میشد  ،موقع بسته بندی ، بسته من با بسته آقایی هم سن و سال خودم قاطی شد که خیلی زود مساله حل شد با خنده به آن آقا گفتم این اتفاق باعث میشه دوستای خوبی بشیم لبخندی زد و رفت ، نه میدانستم مسافر کجاست و نه هیچ چیز دیگر ی فقط حسی بهم گفت که این جمله را در ان لحظه به او بگویم . سوار هواپیما شدم و روی صندلی خودم نشستم  آقایی کنارم نشسته بود  که نگران به نظر میامد دلیلش رو پرسیدم گفت نمی داند چرا شماره صندلی خودش و خانومش جدا افتاده به شوخی گفتم همه مردها از خداشونه این اتفاق بیافته آن هم در  یک سفر خارجی ، انوقت شما نگرانی؟  ،خلاصه مهمان دار آن دو نفر را  کنار هم  ، جا داد و کنارمن یک صندلی خالی شد یکدفعه اتفاقی افتاد که کل سفر م را تحت تاثیرقرار داد آقایی که بسته اش با من قاطی شده بود به طور تصادفی آمد پپی من نشست (بعدا متوجه شدم چون صندلیش را خوابانده بود دو آقای مسن که جایشان پشت صندلی او بوده به مهماندار اعتراض کردنده اند) به او گفتم دیدی با هم رفیق شدیم بعد از ده دقیقه حرف متوجه شدیم که هر دو تو یه سایت گردشگری عضو هستیم که همه اعضای این سایت به طور اختیاری تا جایی که بشود به همدیگر کمک میکنند.اسمش هومن بود در مالزی درس خوانده بود  و آنجا کار و زندگی میکرد مثل من  عاشق سفر بود .خیلی خوب بود که هم فکری پیدا کرده بودم او شروع کرد به راهنمایی کردن ، که چه کنم ، جاهایی رو بهم معرفی کرد که کمتر توریست ایرانی رفته بود و شاید کمتر مالزیایی  و کلی اطلاعات در مورد فرهنگ ، جاهای دیدنی و غذاهای مالزی به من داد. در طول پرواز هشت ساعته تا مالزی حدود شش ساعت صحبت کردیم و حدود 60 درصد برنامه گشت من از مالزی با صحبت های هومن  تغییر کرد .

 

 

 

.....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۶ ، ۱۳:۵۶
مهدی عبدی

مصاحبه با شهروند

 

 

 

.....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۶ ، ۱۱:۱۵
مهدی عبدی